Masterplan en supervisie Hanzelijn Zwolle-Lelystad

Zwolle-Lelystad

Financier: Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Opdrachtgever: ProRail
Investeringskosten: € 1,128 miljard incl. BTW (MIRT 2011)
Lengte tracé: 50 kilometer
Ontwerpsnelheid: 200 km per uur
Aantal dwarsliggers: 133.000
Gelijkvloerse kruisingen: Geen
Aantal km geluidscherm: 20 km
Benodigde zand: 3,5 miljoen kubieke meter
Aantal kunstwerken: 88
Gemeenten: Lelystad, Dronten, Kampen, Hattem en Zwolle
Provincies: Flevoland, Gelderland en Overijssel
Aantal grondeigenaren: 260
Gereed: 09-12-2012
Verwachte hoeveelheid goederen: ca. 4,2 miljoen ton per jaar
Aantal goederentreinen: In beide richting maximaal 34 per dag

Legenda

Nieuwe railverbinding Lelystad Zwolle: opening Hanzelijn 12 december 2012
Masterplan en supervisie: SCALA architecten (Peter Drijver) met Bosch+Slabbers, 2005-heden

Ontwerpers:
Engineering en Construct: 3 Stations: Studio SK (Tjerk vd Lune)
Competitie: Spoorbrug over de IJssel: Quist WIntermans Architecten (Paul Wintermans)

Design en Construct:
Kunstwerken Nieuwe Land: BAM Civiel (Arend Rutgers)
Kunstwerken Oude Land: Maurice Nio